Deze les is minder confronterend dan de lessen hiervoor. Deze les zal een stimulans geven aan het creatieve vermogen.
Bij creativiteit denk je al gauw aan schilderen of het bespelen van een muziekinstrument.
Wat in deze cursus bedoeld wordt met creativiteit, is van een andere orde.
Schilderen of een muziekinstrument bespelen is een uiting van creativiteit.
Deze uiting gaat vaak samen met techniek.
Je kunt gaan schilderen of een gitaar gaan bespelen,
maar hiervoor heb je techniek en heel veel tijd en inzet nodig, om het ook mooi te laten worden of klinken.
Je kunt niet zonder techniek om zomaar een Rembrandt waardig portret op het doek te krijgen.
We laten de techniek even los en gaan terug naar wat er in deze cursus met creativiteit bedoeld wordt.
Creativiteit is een energieveld die door ons als mens heen stroomt.
Sterker nog, het stroomt door alles wat bestaat.
In veel Oosterse tradities spreekt men over de levensenergie of ook wel Kundalini genoemd.
Levensenergie is de bron van ons bestaan.
Zonder deze energie kunnen we niet bestaan.
In de symbolieken zie je deze energie vaak afgebeeld als twee slangen.
Je kunt het zien als twee stromingen die door je heen gaan.
Het ene deel is de creatieve energie en het andere is de seksuele energiestroming.
(Niet te verwarren of vergelijken met seks zoals de meesten van ons kennen.
Net zoals met het creatieve is dit een uiting van deze energie.)
Het is in deze tijd vrij populair om aan bijvoorbeeld Kundalini Yoga te doen, of Tantrische vormen te beoefenen. Allemaal prima, maar elk systeem, elke techniek of methode heeft zijn eigen plek in de wereld.
Het is alleen niet altijd verstandig en zomaar aan te raden voor ieder individu.
In mijn ruim twintig jaar als medium, heb ik te veel mensen gezien die door een over-activatie van de seksuele stroming totaal uit balans geraakt waren en zelfs door een over-activatie verschillende soorten verslavingen ontwikkeld hadden. Er stroomt dan te veel van één bepaald soort energie door je heen.
Doordat men zich hier te veel op focust, kan dit nare gevolgen hebben.
Vaak zie je dit verschijnsel bij kunstenaars wanneer ze in een creatief proces zitten.
Er kan van alles uit balans raken, of ze hebben alleen nog maar oog voor het creatieve en de rest is van ondergeschikt belang.
Beide stromingen bieden ons als mens de mogelijkheid om onszelf persoonlijk te ontwikkelen.
Bij een spontane Kundalini-ontwaking kun je de meest vreemde verschijnselen meemaken, maar dit proces kan ook gepaard gaan met lichamelijk en/of geestelijke klachten.
Je kunt hier denken aan bijvoorbeeld hoofdpijnen en/of spier- en gewrichtsklachten.
Ook kun je helderziende waarnemingen krijgen, of visioenen en hele heldere dromen.
Wanneer het creatieve kanaal meer stroomt, krijg je vaak diepe inzichten. Inzichten die je leven kunnen veranderen.
Je kunt jezelf, persoonlijk zo snel ontwikkelen dat mensen in je omgeving moeite kunnen hebben om je bij te houden.
In het boek staat een passage waarin André aan Johannes vertelt wat creativiteit nu werkelijk inhoudt en vervolgens hierbij uitlegt dat Johannes in zijn ontwakingsproces geestelijke en lichamelijke klachten kan ervaren.
Ook enkele dromen die Johannes als gevolg van dit proces krijgt, staan in het boek beschreven.
Deze dromen zijn uiteindelijk van grote invloed op het leven van Johannes.
‘We gaan even ontspannen en wat lachen.’
‘Graag, maar hoe had je je dat voorgesteld André?’
‘Met muziek maestro!’ Zei André op vrolijke toon.
‘Ga je piano spelen? ‘Vroeg Johannes opgetogen.
‘Ik ken nog wel een paar melodietjes.
Maar wel zolang de handen het aan kunnen natuurlijk.
We moeten genieten van het leven zolang we nog de kracht in onszelf hebben.
Ook al is het maar een klein momentje.’
‘Uiteraard André!’ Hier was Johannes het volledig mee eens.
De twee heren waren luidkeels mee aan het zingen en het leek weer even of de salon dienst deed als kroeg.
Er keken meer ogen mee, dan dat de twee zich er bewust van waren.
Ze hadden geen idee, wat hen boven het hoofd hing.
Maar ze zouden er al snel achter gaan komen.
Met een plof vielen de heren in de luie stoelen.
‘Dank hiervoor jongen!’
‘Wat kun je prachtig spelen André!’
‘Dank je Johannes. Ja het pianospelen, dat heb ik van mijn lieve grootmoeder geleerd.
Ze heeft me nooit enig moment gedwongen om te oefenen. Maar altijd positief gestimuleerd.’
‘Vergeet het creatieve kanaal dat door je heen gaat nooit Johannes.
Als creativiteit stroomt, in welke vorm dan ook, bevrijd je jezelf van de zwaarte, die het verstand ons oplegt.
Het haalt je weg van het concept ‘tijd’.
Toen we net aan het zingen waren heb ik me geen moment bezig gehouden met mijn gedachten en zelfs de pijn heb ik niet opgemerkt in de mate zoals ik dat nu ervaar.
De mens probeert zelfs over het creatieve proces controle te krijgen. Het ziet niet in, dat het hiermee juist afsluit.
Creativiteit is levensenergie die vorm krijgt in de wereld zoals wij die ervaren. Het is werkelijk iets creëren.
Natuurlijk moet je soms de technieken bestuderen om bijvoorbeeld de piano te kunnen spelen.
Maar dat bedoel ik niet. Je kunt duizend keer hetzelfde stuk spelen, maar wanneer je in de creatieve beweging zit, speel je het alsof het de eerste keer is.
Creativiteit is in feite zo, dat er een onthechting is aan alles waar je controle op uit wilt oefenen.
Als je geen angst hebt om het fout te doen.
Want in echte creativiteit kun je nooit iets fout doen.
Kijk naar de grote schilders.
Die werden en worden vaak bij leven als aparte, moeilijke of zelfs gekke mensen bestempeld.
Meestal pas na een honderd jaar of langer wordt hun talent omarmd. Maar talent is iets anders dan het creatieve kanaal dat stroomt, zoals waar ik het nu over heb.
Een creatief talent ontwikkelen is mooi.
Er zijn bijvoorbeeld voetballers die zo’n groot talent hebben dat het fantastisch is om deze bezig te zien in hun creatieve acties.
Vanuit impulsen kunnen ze acties maken, die de wereld versteld kan doen laten staan.
Maar ze hebben daar veel en hard voor moeten trainen om hun talent te optimaliseren.
Talent werkt inspirerend en zet een hoop mensen aan, om het ook te gaan doen.
Wat maar al te vaak in teleurstelling uitloopt.
Stel je voor, dat ik op mijn leeftijd ineens in zo’n apenpakje het voetbalveld op kom lopen.
Ik zal voor gek verklaard worden.
Maar creatief bezig zijn, het creatieve laten stromen in het moment dat is hetgeen ik wil duiden aan jou.
Eigenlijk kun je altijd in creativiteit zijn.
Zijn wie je bent, is eigenlijk creëren waar je dan ook mee bezig bent. Alles is creativiteit.
Vanuit de opvoeding als jong kind bij een vereniging aangesloten zijn.
Of later, na de zorgende rol als opvoeder, als men te veel tijd voor zichzelf krijgt, een schildercursus gaat volgen, of welke cursus dan ook, is niet waar ik het over heb.
Dit is het bekende wat opvulling zoekt.
Natuurlijk bevindt zich daarin ook een beperkte stroom van creativiteit, maar het is te allen tijde begrenst en vroeg of laat blijkt iemand op de schildercursus mooier of beter dan jij te kunnen schilderen en verlies je de creatieve inspiratie.
Net zoals toen je kind was en je tijdens een wedstrijd gewisseld werd, omdat je eigenlijk maar in de weg stond op het veld.
Dus de waarde van wat creativiteit is, op het juiste inzien van levensbelang.
“Creatief-zijn”, is waarin kwaliteit van leven, middels de levensenergie, wat door alles heen stroomt dat leeft, schoonheid en compassie brengt in de wereld van vormen.
Het brengt kwaliteit van leven en is de remedie om de eeuwige overerfde angsten te transformeren.
De altijd aanwezige angst voor de dood, waarin de mens al eeuwen gevangen leeft, kan door creatief te zijn ingezien worden op haar oorsprong.
Het is net als een bloem, het bloeit en het verwelkt, het is één beweging.
De bloem bemoeit zich niet met zaken, zoals dat de buurman naast hem mooier is of groter, of langer leeft, terwijl hij al zijn blaadjes los aan het laten is.
In die creativiteit, waar ik het over heb, vindt geen tijd plaats.
En angst heeft de psychologische tijd nodig om zich te laten gelden. De bloem denkt niet.
De bloem is een vorm van een veel groter geheel.
Een geheel waar jij en ik ook deel van uitmaken.
En zelfs jouw geliefde vrouw en de drie Salon-filosofen.
Het is één beweging zonder angst en al haar tentakels.
Wat we ook wel als al onze menselijkheden kunnen aanvoeren.
Wanneer creativiteit in de mens als basis is, zal die mens een bevrijd leven leiden.
Dus jongen, stop je angsten niet weg en probeer ze niet te verwerken.
Want angst proberen te verwerken is in feite angst voorzien van nieuwe energie.
Maar ga in een moment van angst naar buiten en kijk naar haar, hoe zij ons leert wat creatief-zijn is.
Altijd is ze in beweging op natuurlijke wijze.
In de amusement maatschappij waarin we nu leven, word je als je niet waakzaam genoeg bent, van ‘s ochtends tot ‘s avonds gevoed met angst.
Er zit angst in de informatie en angst door de beelden die je voorbij ziet komen.
Als je bewust genoeg bent, zie je de waanzin er vanaf druipen.
Het makkelijkste om op de creatieve stroom te geraken en probeer het eens Johannes, is heel even stil te zijn en bewust jouw ritme iets te vertragen.
Ik bedoel iets langzamer te bewegen, langzamer te praten en gewoon rustig om je heen kijken zonder een doel te hebben om iets te willen of moeten zien.
Heel aandachtig te luisteren en de gedachten, emoties en gevoelens die daarbij omhoog komen te aanschouwen.
Meer niet. Laat ze er gewoon vrijelijk aanwezig zijn.
Kijk er heel aandachtig naar.
Net zoals je de wolken voorbij ziet trekken.
Je kunt er niets aan doen.
Je kunt ze niet tegenhouden of weg proberen te blazen.
Gewoon kijken zonder weerstand.
Dan komt het brein tot rust en word je sensitiever.
Daar is het, waar je het ineens opmerkt en het door je heen voelt stromen.
Vertraag en wees je volledig bewust van wat er op dat moment feitelijk is.
Het zal je ook helpen, aangezien je nu contact kunt maken met andere dimensies, om het maar een naam te geven.
Deze cursus stimuleert de levensenergie waardoor jij jezelf de kans geeft om te groeien in jouw processen.
Bij veel mensen rust er schaamte op het zich creatief of seksueel uiten.
Ik stel voor om een paar leuke uitdagingen uit te gaan proberen.
De eerste creatieve uitdaging is om hardop te zingen, zonder schaamte, zonder ook maar enige reservering.
Zet muziek op met een opzwepende melodie en tekst en ga helemaal los.
Het uiten via de keel-chakra is goed om de lagere trillingen, waar emoties in opgeslagen liggen, los te weken.
Ook is het belangrijk om je lichaam mee te laten doen.
Ik zou zeggen; gooi er zoveel mogelijk drama en passie in als je kunt.
Blijf, wanneer je dit gedaan hebt, stil staan en blijf diep in en uit ademen.
Voel dan hoe je lichaam tintelt en bruist van de energie en merk op dat er misschien wel een glimlach op je mond staat.
Schrijf na het meezingen met jouw favoriete liedje, je bevindingen op in je dagboek.
De volgende oefening is om je van jouw levensenergie via seksuele stroming bewust te zijn, of nog meer te worden.
Nogmaals herhaal ik, dit heeft niets te maken met seks in de fysieke vorm, zoals het woord beladen is geraakt in onze huidige wereld!
Om je van deze stroming bewust gewaar te zijn, is het raadzaam eerst de oefening te doen die hieronder vermeld staat.
Lees eerst de oefening goed door, voordat je hem gaat toepassen.
Neem even afstand van het scherm zet beide voeten op de grond.
Doe je ogen dicht en haal diep en bewust adem.
Ga bij het uitademen diep bij jezelf naar binnen en word je bewust van de stilte die daar aanwezig is.
Voel dat je voeten contact maken met de grond.
Als je al jouw aandacht op je voeten gericht houdt, kun je opmerken dat je rustiger wordt.
Je gedachten, emoties en gevoelens nemen af.
Zit er leven in je voeten?
Kun je ergens in je voeten een tinteling waarnemen?
Als je de aandacht op deze tinteling houdt, wordt het dan sterker?
Als je diep inademt, kun je deze tinteling dan omhoog trekken naar je kuiten of misschien wel volledig door je benen?
Kun je deze tinteling ook in je handen voelen?
Adem in, vanuit je voeten omhoog en adem uit, vanuit je handen naar beneden.
Deze stroom blijf je voeden, door volledig stil en je bewust te zijn van de tintelende sensatie.
Wordt nog stiller en meer ontspannen.
Voel of je deze tinteling in je lippen op kunt merken.
Voel hoe liefdevol en zacht deze energie eigenlijk is.
Plaats je handen nu op je buik en adem naar je buik vanuit je handen.
Het is nu niet het moment om te vragen aan het lichaam wat het nodig heeft of om de emoties die er vrij kunnen komen te onderzoeken of leidend te laten worden.
Het is nu tijd, om je aandacht gericht te houden op de tintelingen en dit energieveld bewust op te merken.
Meer is er niet nodig, er is nu even geen ander doel dan de aanwezigheid ervaren in dit moment.
Ga nu met al je aandacht naar je buik.
Adem diep in, houd je adem vast en adem door je mond uit, totdat je longen helemaal leeg zijn.
Herhaal dit drie keer.
Doe nu rustig je ogen open en kijk nergens naar, maar blijf de levende sensatie in je lichaam voelen.
Ervaar hoelang je dit blijft voelen.
Als je verder gaat met de dag kun je dan het contact behouden met jouw levende energieveld?
Noteer jouw bevindingen in je dagboek en beschrijf welke veranderingen er zich die dag hebben voorgedaan?