Les 11.

Amusement en de waarde.

Deze les beginnen we door jezelf de vraag te stellen: Hoeveel tijd besteed je over de dag heen aan social media en televisie?

We leven in een amusement maatschappij en het internet is een verlengstuk van onszelf geworden.

We hebben er een gewoonte van gemaakt om onszelf te voeden met prikkels van buitenaf. In deze les ga je kritisch onderzoek doen, naar wat de vormen van media met je doen en hoe ze bepalend zijn geworden voor je.

Een paar simpele vragen om er wat meer beeld van te krijgen zijn: 

 

- Wat zou je doen als je een week lang geen mobiel, geen televisie of radio aan zou hebben staan? 

- Ziet je dag er dan hetzelfde uit?

 

Ongetwijfeld zullen er cursisten zijn die zeggen: “Lijkt me heerlijk, geen probleem hoor, ik kan prima zonder!” 

Een dergelijk antwoord trek ik helaas in twijfel.

Met name het internet is doorweven geraakt in ons bestaan.

Zonder mobiel aan de maatschappij deelnemen is bijna niet meer te doen.

De apps die het voor ons gemakkelijker moeten maken worden steeds slimmer.

Omdat deze vorm van in contact staan met elkaar nog zo nieuw is, is het nog niet uitgekristalliseerd en is het zich in een rap tempo aan het door ontwikkelen.

We staan pas aan het begin van het digitale tijdperk.

Het is dus op dit moment nog niet zo, dat het ons als mens vooruit helpt in onze evolutie.

We worden eerder gemakzuchtiger en onbewuster van het gebruik van deze apparatuur. 

 

Wanneer heb je voor het laatst iets opgezocht en gevonden in een boek? 

Je kent het vast wel dat je ergens niet op kunt komen.

Vroeger werd je soms midden in de nacht wakker en wist je opeens weer hoe de naam was.

Hoelang denk je zelf na, als je ergens niet op kunt komen en hoelang duurt het voordat je de mobiel erbij pakt om het op te zoeken?

 

We laten onze slimme computers steeds meer voor ons denken.

Makkelijk toch, zou je denken!

Ja, maar wat leer je ervan en is hetgeen je opzoekt van enige waarde?

Het heeft zijn plek in onze wereld zoals we die vandaag de dag kennen, maar we verliezen de kracht van onze eigen hersenen. We worden gemakzuchtig en verliezen de waarheid uit het oog.

Ieder heeft zijn of haar eigen waarheid. Maar als we niet zelf kritisch kijken naar de inhoud van de beelden die over de dag heen voorbij komen, dan vormen we alleen maar meningen. 

‘Een mening over iets dat op zichzelf al geen waarheid in zich draagt.’

De beelden en geluiden die we waarnemen op bijvoorbeeld social media zijn er voornamelijk op gebaseerd om een markpositie te verkrijgen, of er zit een verkapt verdienmodel achter.

Het is misleidend en wordt bewust naar buiten gebracht.

Het is te veel vervormd om er enige waarde aan te hechten. 

 

En toch doen we er allemaal massaal aan mee.

Kinderen van deze generatie groeien op met deze nieuwe technologieën.

Zo sterk dat soms een zevenjarig kind de volwassene weet uit te leggen hoe het moet. Niks mis mee!

Maar waar we nu op hameren is om de toegevoegde waarde opnieuw vorm te gaan geven.

Gebruik het, zet het in om er wijzer van te worden, maar onthoud je van de onzin die erop verkondigd wordt.

Het verlaagt je trilling en daardoor kunnen de oude patronen weer actief worden, zoals onrustig, angstig en neerslachtig zijn. Het is verkeerde voeding voor je hersenen en je fysieke gestel zal daar op gaan reageren.

Vragen.

Vraag: Kun je jezelf nog vermaken zonder Instagram, Facebook, Snapchat, Netflix of Videoland?

Eerlijk antwoordt geven. 

 

Vraag: Hoeveel minuten of uren besteed je hier over de dag heen aan?

 

Vraag: Zit er een patroon in? Kijk je bijvoorbeeld meer in de avond of in het weekend? 

 

Vraag: Is het weer van invloed?

 

Vraag: Is je gemoedstoestand van invloed op of je veel of weinig kijkt?

 

Vraag: Kijk je of gebruik je het om de tijd te doden?

 

Vraag: Heeft je werksituatie of relatie invloed op het feit dat je meer of minder kijkt?

 

Vraag: Hoe kun jij voor jezelf het gebruik van dit digitale tijdperk waardevoller gaan inzetten?

 

Vraag: Noem een aantal punten op hoe je dit concreet gaat doen?

 

Vraag: Hoe snel reageer je doorgaans op een whatsapp bericht?

 

Vraag: Hoe snel reageer je doorgaans op een mail?

 

Vraag: Heb je een andere mindset als je berichten via whatsapp en dergelijke verstuurd? 

Amusement is eigenlijk vluchten!

We zoeken naar prikkels buiten onszelf, omdat we een bepaalde onvrede in onszelf dragen.

We hebben het niet naar ons zin op het werk of in de relatie en duiken met een deken op de bank om weg te zinken in een Netflix-serie.

Heerlijk kijken naar het leed van een ander.

Je voedt je hiermee onbewust met pijnprikkels die niet echt zijn, maar door acteurs gespeeld zijn.

Dit maakt voor het emotionele lichaam niets uit dit consumeert de ene na de ander aflevering.

‘s Nachts moeten de hersenen dit verwerken, wat erin resulteert dat je slecht slaapt. 

Je bent nog meer overprikkeld geraakt, omdat de reden waarom je je ging verschuilen achter die bepaalde serie, de onvrede over een bepaalde situatie, in jezelf de kop op had gestoken.

Als je de volgende dag wakker wordt, sta je al moe op en met te weinig energie zie je dat de onvrede er nog steeds is. Vermoeid ga je aan de dag beginnen en al snel kom je er achter dat er niets veranderd is aan de situatie.

Mensen vragen mij weleens wat een burn-out is en hoe deze ontstaat. Welnu, zo dus!

Te lang overprikkeld zijn gaat vroeg of laat zijn tol eisen. 

 

Taal in de vorm van korte berichten, zoals via whatsapp en social media, is anders dan wanneer je face to face met iemand over hetzelfde onderwerp spreekt. 

De vertaalslag in korte berichten is lastiger over te brengen en er is niet veel voor nodig, om tot miscommunicatie te komen. Er treedt een gespletenheid op in jezelf en dat kan grote gevolgen hebben. 

Je gaat, als er niet voor waakt, mechanisch reageren. Je kijkt naar iets zonder echt te kijken.

Je voelt van alles, maar niets komt meer echt binnen lijkt het wel.

Je raakt verdoofd en dit zorgt voor een gemoedstoestand die je duur kan komen te staan. 

Een herwaardering geven over het gebruik van de nieuwe technieken is verstandig.

Je kunt er veel van leren. En met leren bedoel ik echt iets leren over jezelf.

Waar vlucht je vandaan en wat is de werkelijke toegevoegde waarde van wat je ermee doet?

Gebruik het slim en zet het dáár in, waar het voor bedoeld is.

En vermijdt het onnodig te veel en te lang achter elkaar erin verzonken zijn.

De internet wereld en alles wat daaraan verbonden is heeft niet de intelligentie die wij als mens hebben en zal deze ook nooit krijgen.

Het zal ten alle tijden een mechanisch iets blijven wat door slimme mensen bedacht is. 

 

En zoals we eerder in de cursus bespraken, is denken een fantastische tool voor ons als mens, maar kan nooit het hele plaatje beslaan. Denken is een instrument, net als onze mobiele telefoon.

Het kan ons nooit volledig en gelukkig maken, daar zijn ook andere ingrediënten voor nodig. 

 

Het nieuws dat we gepresenteerd krijgen is tegenwoordig doorwoekert met verkapte reclame, voor veelal de grotere bedrijven en organisaties.

De journalisten nemen een interview over een bepaald onderwerp af bij de desbetreffende organisatie, vervolgens gaat het kort over betreffend onderwerp, maar snel komt de verkapte reclame er doorheen.

Er wordt verteld hoe goed de desbetreffende organisatie met een bepaald probleem omgaat en dat ze als marktleider altijd bezig zijn om zichzelf te verbeteren. 

De zelfverheerlijking druipt tegenwoordig van het 8 uur journaal af.

Het is een rubriek van amusement geworden.

Nu zou je zeggen, kan het niet wat positiever allemaal?

Natuurlijk! Maar kijk naar de inhoud, het waarde gehalte.

Blijf zelf nadenken en observeer waarnaar je werkelijk aan het kijken bent.

Door te gaan filteren ga je zien waar je voor jezelf wel of geen waarde aan moet hechten.

Zorg dat je niet meer overbelast raakt met onnodige en onware informatie.

Zo houd je ruimte en energie over om dat wat in jezelf niet in balans is aan te kunnen kijken.

Oefening.

Een leuke oefening is om het aan te kijken.

Met aankijken bedoel ik: kijk naar hoe je je mobiel gebruikt?

Probeer op te merken waar er een vorm van afleiding in schuil gaat? (Zoals net aangegeven is amusement een vorm van opvulling voor je onvrede!)

Waar zit de onvrede in jezelf en hoe vertaalt zich dat voor jou in amusement?

 

Amusement is een vorm van genot en genot is een vorm die we kunnen koppelen aan angst.

We gaan op zoek naar genot om maar niet te hoeven voelen wat er werkelijk speelt.

Angst is een zeer sterk mechanisme die net als een octopus meerderen tentakels heeft.

Genot, jaloezie, hoop, zijn maar drie mechanismen.

 

Maar deze drie zie je in veelvoud terugkomen in de wereld van amusement. 

Hier wordt  door de marketeers slim op ingespeeld, omdat ze  precies weten wat interessant is voor hun publiek om zowel naar te kijken, als aan zich verbonden te houden. 

 

Amusement is dus een vorm van verheerlijking en biedt precies datgene aan, waar we met onszelf van weg willen vluchten. Je bent jezelf dus aan het voeden met angst.

En door de beelden op een bepaalde snelheid voorbij te laten komen, maak je geen schijn van kans om de beelden en geluiden in het moment te verwerken, met alle gevolgen van dien.

 

*. De belangrijkste vraag is: Durf je de wereld van amusement los te laten?

 

*. Probeer het volgende eens uit: Kijk eens hoe lang je het vol kunt houden, voordat er weer prikkels en gedachten in je naar boven komen die je er weer in mee willen trekken en of deze eigenlijk wel écht zo belangrijk zijn?

 

*. Kun je gewoon stil op een stoel of op een bank zitten zonder dat je ergens mee bezig bent? 

 

Een leuke oefening is om dit uit te proberen, door gewoon te gaan zitten zonder reden. 

Nutteloos zou je zeggen, maar observeer wat er allemaal gebeurt in jezelf? 

Doe dit elke dag een paar keer en beschrijf achteraf wat er allemaal door je heen kwam? Zowel geestelijk als lichamelijk?